Intussen is er een kortgeding geweest om het festival op te schorten tot er een omgevingsvergunning is verleend. Dat verzoek is niet-ontvankelijk verklaard omdat het niet de taak is van de rechter - staat in de uitspraak - om de burgemeester te dwingen om een omgevingsvergunning te verlenen als er een beslissing tot uitstel van vergunningverlening is bekendgemaakt. Dat is wel een vreemde uitspraak, want het was vóór het moment van de uitspraak al duidelijk dat de opbouw al begonnen was zonder omgevingsvergunning en dat er dus ook al sprake was van een overtreding van de wet.
Het probleem is dat het de burgemeester zelf is die de wet moet handhaven, en die dat niet doet ...
Omdat de burgemeester zelf niet handhaaft heb ik een Verzoek tot handhaving ingediend, waar zij t.z.t. een besluit over bekend moet maken en/of simpelweg een omgevingsvergunning voor moet verlenen. Dit is de omgekeerde wereld.
In de omgevingsvergunning die nodig is voor evenementen zijn ook de voorschriften opgenomen ter verhindering van inbreuken op allerlei gebieden, met name de ecologische voorschriften, die van politie, brandweer, GHOR en dergelijke, inzake natuur en milieu, bodem, op- en afbouw, plaatsing van objecten, brandveiligheid, verkeer, hulpverlening, watervoorziening, geluidsnormen en controle daarop.
Wat de Wet natuurbescherming betreft moge duidelijk zijn dat ook in augustus nog grote aantallen vogels aan het broeden zijn in en om het Gaasperpark, en dat hiervoor ecologische rapporten nodig zijn. Dat zijn onder andere de meeste eendensoorten, de Wilde eend, de Kuifeend, Meerkoet, Wespendief, Houtduif, Turkse tortel, Fuut, Nijlgans, Huismus, Groenling, en Fazanten.
Uit het bestemmingsplan Gaasperdam dat nog steeds van kracht is zolang er in Amsterdam geen omgevingsplan bestaat voor dit gebied, volgt dat de bestemming van de locatie in principe niet is bestemd als locatie waar grote evenementen zijn toegestaan, en in dat geval wordt in strijd met het bestemmingsplan gehandeld als het evenement toch plaatsvindt op die locatie zonder omgevingsvergunning. Deze vergunning is noodzakelijk omdat afgeweken wordt van het bestemmingsplan en de regels voor ruimtelijke ordening. Het is derhalve verboden om evenementen zonder omgevingsvergunning te laten plaatsvinden. Dat volgt uit artikel 5.1 lid 1 a van de Omgevingswet. Vindt een evenement zonder de benodigde omgevingsvergunning toch plaats, dan is er sprake van een (handhaafbare) overtreding.
Als de opbouw al is begonnen is dit een overtreding. Vindt het festival plaats zonder omgevingsvergunning is dat is een zware overtreding.
De burgemeester is dus zonder enige twijfel in overtreding.
Daardoor moet weer de hele procedure doorlopen worden van bezwaar, hoorzitting, beroep en mogelijk hoger beroep. In elk geval is nu al duidelijk dat een rechter die de wet respecteert het besluit waar we nu nog op wachten nietig zal verklaren.
De burgemeester bemoeilijkt en vertraagt de juiste uitvoering van de wet en stuurt aan op een lang proces van indienen van bezwaren, hoorzitting, besluit nemen na hoorzitting (wat zij ook kan bemoeilijken door geen besluit bekend te maken), beroep indienen en mogelijk ook een hoger beroep. Met andere woorden zij schoffeert in feite de rechtspraak en de burgers. Er is geen ander woord voor.
Wie een bijdrage wil leveren aan de proceskosten kan altijd een bedrag storten op de rekening van de Stichting Natuurbescherming ZO. Alvast bedankt.
Update 14 augustus 2024
Gisteren 13 augustus is de bekendmaking gepubliceerd van het besluit tot verlening van een omgevingsvergunning voor festival Reggae Lake. Vandaag verscheen die pas op internet.
Het besluit zou verzonden zijn 9 augustus 2024. Op dat moment was er al een uitspraak van de voorzieningenrechter. Er heeft geen zitting plaatsgevonden. Er is met mij door een jurist van de voorzieningenrechter overlegd over deze kwestie op 7 augustus na mijn verzoek om een voorlopige voorziening van 6 augustus, en er is vanzelfsprekend ook druk overlegd met de burgemeester.
Dat er geen zitting plaatsvond was bijzonder tegemoetkomend voor de burgemeester omdat tijdens een zitting de juristen van de burgemeester openlijk gehoord zouden zijn. De burgemeester hoefde zonder zitting geen verklaring af te leggen over het hoe en waarom er nog geen omgevingsvergunning verleend was. Alles wordt met de mantel der liefde bedekt en de burgemeester werd niet tot de orde geroepen.
Op 10 augustus heb ik een handhavingsverzoek ingediend. Noch van de burgemeester noch van de trojka van het stadsdeelbestuur heb ik enig bericht gehad.
In elk geval was er geen omgevingsvergunning toen de opbouw al begonnen was. De omgevingsvergunning is gezien de late bekendmaking gewoon geantedateerd op 8 augustus. Gesjoemel zoals gebruikelijk in de Stopera en stadsdeel Zuidoost.
Wel goed voor een nietigverklaring van dit besluit door de bestuursrechtbank, want de activiteiten voor het evenement waren alle begonnen op woensdag 7 augustus.
In elk geval is het besluit tot verlenging van de beslistermijn voor het verlenen van een omgevingsvergunning nu ongeldig gemaakt en werden burgemeester en de trojka van stadsdeel Zuidoost gedwongen om zo snel mogelijk een omgevingsvergunning te verlenen.
De stukken kunnen via de link hierboven opgevraagd worden.
"Datum publicatie 13-08-2024 09:00
Besluit omgevingsvergunning reguliere procedure Provincialeweg 30 1108AB Amsterdam
Omschrijving: het afwijken van regels in het omgevingsplan t.b.v. evenement Reggea Lake Festival 2024 Gaasperpark (recreatiegebied), Gaasperplas Noordoever
Besluit:
Besluit verzonden op: 09-08-2024
Zaakadres: Provincialeweg 30 1108AB Amsterdam
Zaaknummer: Z2024-009763
DSO-nummer: 2024042501675
Meer informatie
Het besluit en bijbehorende stukken kunt u per e-mail ontvangen. Stuur een verzoek naar vth.sdzo@amsterdam.nl en vermeld daarin: zaakadres, zaaknummer en DSO-nummer.
Bezwaar tegen dit besluit
Misschien bent u het niet eens met dit besluit? Als belanghebbende mag u bezwaar indienen. Dit moet binnen 6 weken na 09-08-2024. U dient uw bezwaar in:
1. via: Externe link: www.amsterdam.nl/bezwaar/jb met uw DigiD of E-herkenning
2. per post naar Gemeente Amsterdam; T.a.v. Juridisch Bureau; Postbus 483; 1000AL Amsterdam
Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:
- uw naam, adres, telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres
- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening
- het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum, zaaknummer en DSO-nummer van het besluit
- waarom u bezwaar indient
- misschien dient iemand anders namens u het bezwaar in. Stuur dan een machtiging mee.
U vindt meer informatie op: Externe link: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd onder het tabblad contact.
Voorlopige voorziening
Indienen van een bezwaar heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit waartegen u bezwaar maakt geldig blijft totdat er een besluit is genomen op uw bezwaar. U kunt dat voorkomen door een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter te vragen. Daar moet u voor betalen. Ga voor informatie over de kosten en over de voorwaarden naar Externe link: https://www.rechtspraak.nl. U dient een verzoek om een voorlopige voorziening in via Externe link: https://mijn.rechtspraak.nl met uw DigiD of E-herkenning."
De laatste paragraaf over de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen is een aanfluiting gezien het feit dat er al een vovo was aangevraagd, waarvan we het resultaat nu kennen. Zuidoost Nergens Anders!