Evenementenbeleid in Amsterdam

Nee, ik ga het niet hebben over Guilty Pleasure (op 6 juli) en Lavish Live X Eastville festival (op 7 juli), maar ik hoop wel op een heerlijk koele regenperiode de hele komende maand.
De festivals zijn intussen wel een plaag geworden.

Op de raadsvergaderingen van 26 en 27 juni kwamen belangrijke onderwerpen ter sprake,
1. het beleidskader HoofdGroenStructuur en het daarmee samenhangende referendum, dat met 63,1 % van de stemmen gewonnen is door de tegenstanders van het nieuwe beleidskader,
2. de democratisering en de participatieverordening, en
3. de evenementen met een raadsinformatiebrief van de burgemeester.
Deze drie agendapunten waren bijzonder belangrijk, en hier en vandaag behandel ik kort even punt 3. De andere punten zijn ingewikkelder en komen later aan de beurt.

Evenementen
Raadsinformatiebrief: "In de raadsbrief van 10 oktober 2023 bent u geïnformeerd over de ontwikkeling van een visie op evenementen en het daaropvolgende beleid. Met deze brief informeer ik u over de laatste stand van zaken en de planning. Zoals al toegelicht in de brief van 10 oktober wordt dit beleid vormgegeven met behulp van een uitgebreid participatietraject en vraagt het om een complex en zorgvuldig opgebouwd beleidsbouwwerk. Zoals al eerder toegelicht is gebleken dat het als gevolg daarvan niet mogelijk is om dit beleid, dat nu in ontwikkeling is, al te laten gelden vanaf 2025. Dit betekent dat met name voor de evenementenkalender van 2025 een probleem ontstaat: we willen ook volgend jaar immers de schaarse ruimte voor evenementen eerlijk verdelen, en bij voorkeur op dusdanige wijze dat de stad een breed en gevarieerd evenementenaanbod krijgt. Daarom is, in lijn met de wens van de raad, de stad en het college, vooruitlopend op het nieuwe integrale beleid, voorzien in een tussenstap voor het verdelen van schaarse plekken, waarbij een transparant verdeelmechanisme wordt geïntroduceerd op basis van inhoudelijke criteria. In deze brief informeer ik uw raad over de werking en invoering van deze tijdelijke regeling.

De eerste fase van de beleidsontwikkeling is het opstellen van een visie op evenementen. Die visie zal de basis worden van het nieuwe beleid voor de verdeling van schaarse ruimte voor evenementen, maar moet de stad ook uitgangspunten bieden voor het maken van keuzes rondom evenementen de komende jaren. Het college is van opvatting dat het belangrijk is om gezamenlijk vast te stellen wat de stad nodig heeft en aankan, als het gaat om evenementen. Het is van belang om te komen tot een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid en tot een aanbod van Gemeente Amsterdam, dat interessant is voor veel verschillende doelgroepen in de stad en aansluit bij de identiteit van Amsterdam.

Participatie
De visie wordt vormgegeven met behulp van een breed ingezet participatietraject. Samen met bewoners, organisatoren, experts en de stadsdelen worden op dit moment gesprekken gevoerd over de impact van, de wensen voor en het toekomstbeeld van evenementen. Inmiddels hebben de stadsgesprekken plaatsgevonden. Dat waren inspirerende gesprekken. Ook heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden met de evenementenorganisatoren en vindt er een bijeenkomst plaats met bewoners.

Tijdelijk beleid verdeling schaarse ruimte
In 2025, dat een bijzonder druk evenementenjaar zal worden met onder meer Sail en Amsterdam 750, is dit helaas niet weer een optie. En het nieuwe beleid eerder invoeren kan niet zonder belangrijke stappen in het proces over te slaan en de participatie aanzienlijk in te perken."

AT5: Halsema drukt op pauzeknop evenementenbeleid: nieuwe zorgen over juridische procedures
"Burgemeester Femke Halsema heeft met een opmerkelijke brief de raad verzocht om vandaag [27 juni] niet over het toekomstige evenementenbeleid van de stad te praten. Aanleiding: er zijn de laatste dagen nieuwe zorgen ontstaan op het stadhuis over mogelijke juridische procedures, die de gemeente mogelijk veel geld kunnen kosten."

Festivalorganisatoren dreigen met juridische stappen als hun festivals geen plek krijgen. Dat is wel de omgekeerde wereld. Tien jaar geleden bestond de festivalrage nog niet eens, maar de hebberige arrogantie van de festivals neemt met de jaren toe. Onderling gaan ze ook steeds meer de concurrentiestrijd aan. Zeer ongewenst zijn de festivals die onderdeel zijn van een multinational; daar zou paal en perk aan gesteld moeten worden. Zo heeft de multinational Superstruct Entertainment Amsterdam Open Air, Macumba (voor 2024 afgezegd wegens post-pandemic production costs), Awakenings, Mysteryland, Vunzige Deuntjes, StrafWerk, en nog veel meer festivals in handen.
De gemeente is veel te lichtvaardig omgesprongen met het verlenen van vergunningen. Nu menen de festivalorganisatoren dat ze recht hebben op zowat alle natuurgebieden, waaronder het NNN, en zelfs Natura2000, in Nederland. De schade aan natuur en milieu komt vanzelfsprekend voor rekening van de belastingbetalers. Je zou denken dat Amsterdam Open Air wel een paar miljoen zou moeten betalen voor het herstel van de paden in het Gaasperpark, maar nee hoor, dat moet de gemeente betalen, dus wijzelf.

Het is ook niet goed gegaan met de participatie van natuur/park/bewonersverenigingen. Een grote groep verenigingen, waaronder de leden van het Amsterdams Parkenoverleg hebben hierover een paar dagen geleden een raadsadres aan de gemeenteraad gestuurd. Als de participatie van burgers niet fatsoenlijk is opgezet, dan deugt ook de democratisering niet.
M.a.w. het evenementenbeleid rammelt aan alle kanten, en het beleid van de huidige coalitie is niet sociaal en niet groen, maar gewoon neoliberaal.
Het spreekt dat het democratiseringsbeleid en het beleidskader HoofdGroenStructuur en het referendum hier ook mee te maken hebben. Daarover meer in volgende blogposts.