Onderzoek naar buurtplatform Hart voor de K-Buurt
Er is momenteel nogal wat aan de hand in Amsterdam en in Zuidoost. Ik denk aan de problemen bij het Masterplan Zuidoost, de veiligheid, de spanning tussen burgemeester en de ombudsman, en tussen burgemeester en belangenverenigingen van bewoners.
Een interessant artikel over buurtplatformen is dit:
Dit rapport steekt een hart onder de riem van Hart voor de K-Buurt.
Belangrijke conclusies uit het rapport;
" Het is heel moeilijk om een gelijkwaardige samenwerking te realiseren tussen ongelijksoortige partijen, die zich in ongelijke machtsverhoudingen tot elkaar verhouden.
Deze bevinding geeft aan dat het in de ontwikkeling van een nieuw, directer democratiseringsproces nog onvoldoende lukt om binnen bestaande ambtelijke kaders en procedures begrip en ruimte te creëren voor een bewonersinitiatief als HvdK dat zich niet alleen richt op het creëren van onderlinge sociale cohesie tussen bewoners in de buurt (community building), maar ook op het behartigen van de collectieve belangen van bewoners richting de overheid (grassroots community organizing) (Kaulingfreks en Mathijssen 2024).
Bestuurlijke bereidheid om bewonersinitiatieven op een meer directe manier te betrekken bij beleidsvorming en stedelijke ontwikkeling leidt niet vanzelfsprekend tot het doorbreken van ongelijke machtsverhoudingen en een gelijkwaardige samenwerking.
Om toch erkenning af te dwingen, maakt het genereren van politiek conflict vaak onderdeel uit van een direct democratiseringsproces. Bewonersinitiatieven beogen dan bewust en strategisch tegenmacht te organiseren om hun positie ten opzichte van institutionele partners te versterken.
HvdK heeft hier een duurzame en consistente investering in de eigen organisatieontwikkeling voor nodig. Op dit moment komt te veel werk op de schouders neer van één persoon. Dat is kwetsbaar voor de organisatie zelf, en voor de externe relaties. In eerder onderzoek hebben we ook geconstateerd dat bewonersinitiatieven alleen op een constructieve manier kunnen deelnemen aan directe democratiseringsprocessen en collaboratieve beleidspraktijken als er voldoende ruimte is voor hun capaciteitsopbouw.
Alleen door over de grenzen van sectoren heen te werken, kan de lokale overheid recht doen aan de complexiteit van stedelijke vraagstukken en bewonersinitiatieven daadwerkelijk versterken. HvdK is actief op veel verschillende beleidsterreinen die binnen de gemeente nog afzonderlijk van elkaar bekeken worden, terwijl de impact die HvdK beoogt te realiseren in de wijk een meer holistisch karakter heeft.
Wanneer de gemeente buurtinitiatieven laat concurreren om dezelfde subsidies of buurtbudgetten, of om een positie aan bepaalde overlegtafels, dan ondermijnt dit het democratische organisatievermogen en de sociale binding in de wijk.”
Ook wat betreft het evenementenbeleid en de locatieprofielen zijn er heel wat problemen in de verhouding van burgemeester tot bewoners. Zo is kort geleden door een advocaat een bezwaar ingediend tegen het evenementenbeleid en de locatieprofielen namens 14 bewonersverenigingen/platforms. Van echte participatie is nooit sprake geweest en besluiten worden genomen in strijd met bestaande wetgeving. Als besluiten genomen worden waarvoor bezwaren en beroepen niet of nauwelijks nog gegrond of ontvankelijk verklaard worden, dan is er sprake van onbehoorlijk bestuur. Voor de herinrichting van het Gaasperpark is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk met vooraf een MER, MilieuEffectRapportage, en is ook een wijziging nodig van het NNN door de provincie Noord-Holland. Als dat allemaal bewust achterwege blijft en ambtelijk ontweken wordt dan kan het college onbehoorlijk bestuur verweten worden en dat is een zeer ernstige kwestie.
De burgemeester heeft in haar ambtstijd al heel wat besluiten genomen om de invloed van burgers en de eigen gemeentelijke instanties zoveel mogelijk te beperken en te sturen. Dat geldt ook voor het beperken van de mogelijkheden van de TAC, Technische Advies Commissie, de instelling van bezwaarcommissies die enkele bestaan uit eigen ambtenaren en ook de druk op en sturing van buurtplatformen.
Het evenementenbeleid is intussen een groot probleem geworden omdat het invloed heeft op alle parken en buurten, terwijl er in Zuidoost voldoende grote zalen zijn waar grote festivals plaats kunnen vinden. In het huidige beleid wordt geen rekening gehouden met overlast voor burgers qua geluid en in natuurgebieden als het NNN is het zelfs niet mogelijk om de Wet natuurbescherming na te leven. Dat is een bewuste politieke keuze.