GGA vergadering over Toekomstplan Gaasperplas

Uittreksel uit de stukken voor de vergadering van het bestuur van GGA 23 nov. 2023 

Wat het bestuur besloten heeft is mij nog onbekend.

"05.a Kernboodschap

De gemeente Amsterdam wil het Gaasperplasgebied opwaarderen om het toekomstbestendig te maken. De gemeente heeft het in 2019 vastgestelde schetsontwerp van het Toekomstplan Gaasperplas nader uitgewerkt voor vijf van de acht deelgebieden. Binnen het beschikbare investeringsbudget kan een deel van het ontwerp in de komende jaren worden uitgevoerd. Gevraagd wordt kennis te nemen van de uitwerkingen en te besluiten over de (financiële) gevolgen voor het Groengebied.

Het algemeen bestuur besluit

  1. Kennis te nemen van de uitwerking van het ontwerp van het Toekomstplan Gaasperplas voor vijf van de acht deelgebieden.

  2. In te stemmen met de uitvoering van de nu uitgewerkte delen van het ontwerp door en voor rekening van de gemeente Amsterdam, waarbij alleen het niet-gesubsidieerde deel van de kosten voor het subsidiemanagement ad 7.650,- ten laste van Groengebied Amstelland komt.

  3. In te stemmen met een verwachte stijging van de beheerlasten (geraamd op 71.400,- per jaar) die uitvoering van de nu uitgewerkte delen van ontwerp met zich meebrengt. Deze stijging van de beheerlasten treedt alleen op indien Amsterdam daadwerkelijk tot uitvoering overgaat.
    enz"

     Rechttrekken van de entree van het Gaasperpark

  4.  
    HL: Het rechttrekken van de toegang is enkel bedoeld voor snelle doorstroming van festivalbezoekers. Parkbezoekers en natuurgenieters hebben meer aan een kronkelend pad door het groen, tussen bomen en struiken. De park- en natuurbeleving verdwijnt door dit plan. Hoe langer het pad hoe meer natuurbeleving. 

    Nieuwe zwemplek bij bastion

    HL: Een eerder plan om het eilandje bij het bastion af te graven lijkt gewijzigd te zijn en vervangen door het afgraven van een deel van het park dat een zwemterrein wordt, zo te zien vergelijkbaar met de zwemplek bij Ballorig. Dat zal weer veel barbecues aantrekken in het groen erachter. Het toestaan van barbecues in heel het park was al een optie voor Groengebied Amstelland dat het Gaasperpark nog steeds weigert te zien als een natuurgebied.

    Het is nog niet duidelijk hoe het er precies zou uitzien. Er zou in elk geval een fietsenstalling komen, een badhok, een ligweide, een strand, een vlonder, een mobiele mindervalide zwemhelling en een vlonder. Met andere woorden, meer reuring, minder natuur, minder fauna en flora, want die zal in de hele omgeving verder vertrappeld en gebruikt worden voor feesten van allerlei aard. Een tweede hotspot net als Ballorig 

    "5.d Kernboodschap

    Het vigerende uitvoeringsbeleid evenementen dateert uit 2013 en sluit niet meer aan bij de actuele omstandigheden qua balans tussen natuur en recreatie. Gemeenten zijn het bevoegd gezag voor de verlening van evenementenvergunningen en het Groengebied stelt kaders vast voor een evenementen uitvoeringsbeleid. Voorgesteld wordt het uitvoeringsbeleid evenementen te actualiseren, gericht op vaststelling in het voorjaar van 2024.

    Het algemeen bestuur besluit

    1. Het uitvoeringsbeleid evenementen te actualiseren, gericht op vaststelling in het voorjaar van 2024.

    2. Kennis te nemen van de gevolgen van het Didam-arrest voor in gebruik geven van recreatiegebieden door overheden voor de exploitatie van evenementen.

    3. De kosten voor de actualisatie van 7.500,- te dekken uit de algemene reserve.

    4. RNH opdracht te geven voor de geoffreerde inzet en het uitvoeren van de genoemde inspanningen.

    Onderbouwing besluit

    Ad 1. Het uitvoeringsbeleid evenementen te actualiseren, gericht op vaststelling in het voorjaar van 2024.
    Gemeenten zijn het bevoegd gezag voor de verlening van evenementenvergunningen: bij hen ligt het evenementenbeleid. Het Groengebied stelt met deze kaders een evenementen uitvoeringsbeleid vast.

    De uitvoeringsorganisatie zal voor het actualiseren van dit uitvoeringsbeleid een proces aansturen, gericht op vaststelling in de het voorjaar van 2024. Dit proces bevat tenminste een inventarisatie van wettelijke kaders, fysieke omstandigheden, passende mogelijkheden in tijd en ruimte en de vraag/aanbod vanuit ‘de markt’.

    HL: Het natuurbeleid wordt bepaald door de provincie en de gemeente moet haar evenementenbeleid daaraan aanpassen.
    Belangrijk stuk in dit verband, een typisch voorbeeld van hoe de recreatieschappen voortdurend meer ruimte opeisen voor commerciële doeleinden en minder voor recreatie:

    Brief van de Recreatieschappen aan Gedeputeerde Staten NH (21 juli 2023):

    In artikel 6.54 over de NNN wilt u verblijfsrecreatie uitsluiten van de meerwaardebepaling, omdat “verblijfsrecreatie de rust, stilte en donkerte zowel overdag als ’s nachts verstoort, en voor een groter gebied dan waar de ontwikkeling plaatsvindt, en daardoor niet wenselijk is binnen het Natuurnetwerk.” Aan de hand van deze brief willen wij op uw voornemen een zienswijze indienen en deze nader toelichten. In hoofdlijn denken wij dat passende verblijfsrecreatie op basis van een meerwaarde clausule mogelijk is, zonder de kwaliteit van de natuur aan te tasten en tegelijkertijd mogelijkheden voor noodzakelijke verdienmodellen en beleving van natuur open houdt.

    Deze zienswijze is een gezamenlijke inspanning van Recreatie Noord-Holland als uitvoeringsorganisatie namens vijf recreatieschappen en Recreatieschap Westfriesland. Recreatie Noord-Holland is zich bewust van de lastige omstandigheden rondom het indienen van zienswijzen door recreatieschappen of – in dit geval - als uitvoeringsorganisatie hiervan, vanwege de positie van de provincie hierin. Echter het onderwerp raakt het belang van de schappen en de inbreng van de provincie hierin (het vergroten van het verdienpotentieel) zodanig, dat het indienen van een zienswijze de enige mogelijkheid is.

    Onze belangrijkste argumenten:

    1. Discrepantie met ander beleid Provincie Noord-Holland
    De beoogde maatregel is contrair aan de filosofie van het toerisme- en recreatiebeleid.

    3. Visies recreatieschappen deels niet uitvoerbaar
    Zelfstandige, nieuwe verblijfsrecreatie in de NNN is niet meer mogelijk, ook niet als het kleinschalig is. Dit is in strijd met de vastgestelde visies van de recreatieschappen, die ook voor een zienswijze of instemming langs PS geweest zijn en ook met provinciale ambtelijke denkkracht tot stand gekomen zijn. Het beperkt de ontwikkelmogelijkheden in het groen voor huidige en toekomstige ondernemers en de behoefte om de NNN te beleven (artikel 22 Grondwet, welke gaat over ontspanning van lichaam en geest). Voor een aantal concreet lopende projecten, betekent dit een strop. Met mogelijk grote negatieve financiële consequenties als gevolg, die de participanten uit de verschillende gemeenschappelijke regelingen niet kunnen dragen.

    Wij vragen u:

    het onderdeel verblijfsrecreatie in de NNN in de Omgevingsverordening niet te schrappen

    Nevenverzoek

    Om op korte termijn bestuurlijk in overleg te treden over de beschreven lijn in het PPLG om de NNN bij recreatiegebieden aan te passen.

    Met vriendelijke groet,
    Recreatie Noord-Holland N.V.

    Uitvoeringsorganisatie van de recreatieschappen Spaarnwoude, Twiske-Waterland, Groengebied Amstelland, Alkmaarder- en Uitgeestermeer en Geestmerambacht"

    HL: m.a.w. het NNN moet wijken voor commeriële belangen. De NV is intussen opgeheven vanwege botsen van beleid en beheer, en het niet op de agenda hebben van het NNN!!!

    Het antwoord van de provincie hierop:

    "Aantasting van het Natuurnetwerk is niet toegestaan.
    Daarbij maken wij de kanttekening dat verblijfsrecreatie wat ons betreft geen noodzakelijke functie in recreatiegebieden is. De recreatiegebieden zijn immers bedoeld voor de recreatieve behoefte van de inwoners van Noord-Holland. De ruimte daarvoor is schaars.
    Verblijfsrecreatie privatiseert en/of onttrekt ruimte die bedoeld is voor recreatie voor iedereen. De vraag naar kwalitatieve verblijfsrecreatie hoort niet te landen in het Natuurnetwerk. Op verschillende plekken in Noord-Holland is nu al een hotelstop omdat het er te druk met bezoekers wordt. Toerisme willen we alleen stimuleren als het bijdraagt aan de leefomgeving, bijvoorbeeld in kleine kernen. We willen daar niet onze recreatiegebieden voor opofferen.
    "

    HL: Het bovenstaande is een prima reactie van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland aan de schappen. Zo luidt de wetgeving en daar moeten de gemeenten en de schappen zich aan houden.
    Waar ikzelf al jaren mijn best voor doe is heel eenvoudig de toepassing van bestaande wetgeving en de noodzaak dat gemeenten en schappen zich daar aan houden. Mijn stichting staat helemaal achter het standpunt van Gedeputeerde Staten.

    10.b Meerjarenovereenkomst Reggae Lake (mondeling)

    HL: toegevoegd later, geen informatie beschikbaar gesteld, geen inspraak mogelijk.
    Weer zo’n typisch achterkamertjes gedoe bij het afsluiten van privaatrechtelijke contracten.
    Het is onvoorstelbaar hoe koppig de burgemeesters vasthouden aan ondemocratische en natuuronvriendelijke ontwikkelingen en onterechte bevoegdheden.
    De uiteindelijke schuldigen aan het huidige gigantische stikstofcrisis zijn vooral de burgemeesters.