Uittreksel uit de stukken voor de vergadering van het bestuur van GGA 23 nov. 2023
Wat het bestuur besloten heeft is mij nog onbekend.
De gemeente Amsterdam wil het Gaasperplasgebied opwaarderen om het toekomstbestendig te maken. De gemeente heeft het in 2019 vastgestelde schetsontwerp van het Toekomstplan Gaasperplas nader uitgewerkt voor vijf van de acht deelgebieden. Binnen het beschikbare investeringsbudget kan een deel van het ontwerp in de komende jaren worden uitgevoerd. Gevraagd wordt kennis te nemen van de uitwerkingen en te besluiten over de (financiële) gevolgen voor het Groengebied.
Het algemeen bestuur besluit
-
Kennis te nemen van de uitwerking van het ontwerp van het Toekomstplan Gaasperplas voor vijf van de acht deelgebieden.
-
In te stemmen met de uitvoering van de nu uitgewerkte delen van het ontwerp door en voor rekening van de gemeente Amsterdam, waarbij alleen het niet-gesubsidieerde deel van de kosten voor het subsidiemanagement ad € 7.650,- ten laste van Groengebied Amstelland komt.
-
In te stemmen met een verwachte stijging van de beheerlasten (geraamd op € 71.400,- per jaar) die uitvoering van de nu uitgewerkte delen van ontwerp met zich meebrengt. Deze stijging van de beheerlasten treedt alleen op indien Amsterdam daadwerkelijk tot uitvoering overgaat.
enz"Rechttrekken van de entree van het Gaasperpark
-
Het uitvoeringsbeleid evenementen te actualiseren, gericht op vaststelling in het voorjaar van 2024.
-
Kennis te nemen van de gevolgen van het Didam-arrest voor in gebruik geven van recreatiegebieden door overheden voor de exploitatie van evenementen.
-
De kosten voor de actualisatie van € 7.500,- te dekken uit de algemene reserve.
-
RNH opdracht te geven voor de geoffreerde inzet en het uitvoeren van de genoemde inspanningen.
Nieuwe zwemplek bij bastion
HL: Een eerder plan om het eilandje bij het bastion af te graven lijkt gewijzigd te zijn en vervangen door het afgraven van een deel van het park dat een zwemterrein wordt, zo te zien vergelijkbaar met de zwemplek bij Ballorig. Dat zal weer veel barbecues aantrekken in het groen erachter. Het toestaan van barbecues in heel het park was al een optie voor Groengebied Amstelland dat het Gaasperpark nog steeds weigert te zien als een natuurgebied.
Het is nog niet duidelijk hoe het er precies zou uitzien. Er zou in elk geval een fietsenstalling komen, een badhok, een ligweide, een strand, een vlonder, een mobiele mindervalide zwemhelling en een vlonder. Met andere woorden, meer reuring, minder natuur, minder fauna en flora, want die zal in de hele omgeving verder vertrappeld en gebruikt worden voor feesten van allerlei aard. Een tweede hotspot net als Ballorig
"5.d Kernboodschap
Het vigerende uitvoeringsbeleid evenementen dateert uit 2013 en sluit niet meer aan bij de actuele omstandigheden qua balans tussen natuur en recreatie. Gemeenten zijn het bevoegd gezag voor de verlening van evenementenvergunningen en het Groengebied stelt kaders vast voor een evenementen uitvoeringsbeleid. Voorgesteld wordt het uitvoeringsbeleid evenementen te actualiseren, gericht op vaststelling in het voorjaar van 2024.
Het algemeen bestuur besluit
Onderbouwing besluit
Ad 1. Het uitvoeringsbeleid evenementen te actualiseren, gericht op vaststelling in het voorjaar
van 2024.
Gemeenten zijn het bevoegd gezag voor de verlening van evenementenvergunningen: bij hen
ligt het evenementenbeleid. Het Groengebied stelt met deze kaders een evenementen
uitvoeringsbeleid vast.
De uitvoeringsorganisatie zal voor het actualiseren van dit uitvoeringsbeleid een proces aansturen, gericht op vaststelling in de het voorjaar van 2024. Dit proces bevat tenminste een inventarisatie van wettelijke kaders, fysieke omstandigheden, passende mogelijkheden in tijd en ruimte en de vraag/aanbod vanuit ‘de markt’.
HL: Het natuurbeleid wordt bepaald door de provincie en de gemeente moet haar
evenementenbeleid daaraan aanpassen.
Belangrijk stuk in dit verband, een typisch voorbeeld van hoe de recreatieschappen voortdurend
meer ruimte opeisen voor commerciële doeleinden en minder voor recreatie:
Brief van de Recreatieschappen aan Gedeputeerde Staten NH (21 juli 2023):
In artikel 6.54 over de NNN wilt u verblijfsrecreatie uitsluiten van de meerwaardebepaling, omdat “verblijfsrecreatie de rust, stilte en donkerte zowel overdag als ’s nachts verstoort, en voor een groter gebied dan waar de ontwikkeling plaatsvindt, en daardoor niet wenselijk is binnen het Natuurnetwerk.” Aan de hand van deze brief willen wij op uw voornemen een zienswijze indienen en deze nader toelichten. In hoofdlijn denken wij dat passende verblijfsrecreatie op basis van een meerwaarde clausule mogelijk is, zonder de kwaliteit van de natuur aan te tasten en tegelijkertijd mogelijkheden voor noodzakelijke verdienmodellen en beleving van natuur open houdt.
Deze zienswijze is een gezamenlijke inspanning van Recreatie Noord-Holland als uitvoeringsorganisatie namens vijf recreatieschappen en Recreatieschap Westfriesland. Recreatie Noord-Holland is zich bewust van de lastige omstandigheden rondom het indienen van zienswijzen door recreatieschappen of – in dit geval - als uitvoeringsorganisatie hiervan, vanwege de positie van de provincie hierin. Echter het onderwerp raakt het belang van de schappen en de inbreng van de provincie hierin (het vergroten van het verdienpotentieel) zodanig, dat het indienen van een zienswijze de enige mogelijkheid is.
Onze belangrijkste argumenten:
1. Discrepantie met ander beleid Provincie Noord-Holland
De beoogde maatregel is contrair aan de filosofie van het toerisme- en recreatiebeleid.
3. Visies recreatieschappen deels niet uitvoerbaar
Zelfstandige, nieuwe verblijfsrecreatie in de NNN is niet meer mogelijk, ook niet als het
kleinschalig is. Dit is in strijd met de vastgestelde visies van de recreatieschappen, die ook voor
een zienswijze of instemming langs PS geweest zijn en ook met provinciale ambtelijke denkkracht
tot stand gekomen zijn. Het beperkt de ontwikkelmogelijkheden in het groen voor huidige en
toekomstige ondernemers en de behoefte om de NNN te beleven (artikel 22 Grondwet, welke
gaat over ontspanning van lichaam en geest). Voor een aantal concreet lopende projecten,
betekent dit een strop. Met mogelijk grote negatieve financiële consequenties als gevolg, die de
participanten uit de verschillende gemeenschappelijke regelingen niet kunnen dragen.
Wij vragen u:
het onderdeel verblijfsrecreatie in de NNN in de Omgevingsverordening niet te schrappen
Nevenverzoek
Om op korte termijn bestuurlijk in overleg te treden over de beschreven lijn in het PPLG om de NNN bij recreatiegebieden aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Recreatie Noord-Holland N.V.
Uitvoeringsorganisatie van de recreatieschappen Spaarnwoude, Twiske-Waterland, Groengebied
Amstelland, Alkmaarder- en Uitgeestermeer en Geestmerambacht"
HL: m.a.w. het NNN moet wijken voor commeriële belangen. De NV is intussen opgeheven vanwege botsen van beleid en beheer, en het niet op de agenda hebben van het NNN!!!
Het antwoord van de provincie hierop:
"Aantasting van het Natuurnetwerk is niet toegestaan.
Daarbij maken wij de kanttekening dat verblijfsrecreatie wat ons betreft geen noodzakelijke
functie in recreatiegebieden is. De recreatiegebieden zijn immers bedoeld voor de recreatieve
behoefte van de inwoners van Noord-Holland. De ruimte daarvoor is schaars.
Verblijfsrecreatie privatiseert en/of onttrekt ruimte die bedoeld is voor recreatie voor iedereen.
De vraag naar kwalitatieve verblijfsrecreatie hoort niet te landen in het Natuurnetwerk. Op
verschillende plekken in Noord-Holland is nu al een hotelstop omdat het er te druk met
bezoekers wordt. Toerisme willen we alleen stimuleren als het bijdraagt aan de leefomgeving,
bijvoorbeeld in kleine kernen. We willen daar niet onze recreatiegebieden voor opofferen. "
HL: Het bovenstaande is een prima reactie van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland aan de
schappen. Zo luidt de wetgeving en daar moeten de gemeenten en de schappen zich aan
houden.
Waar ikzelf al jaren mijn best voor doe is heel eenvoudig de toepassing van bestaande wetgeving
en de noodzaak dat gemeenten en schappen zich daar aan houden. Mijn stichting staat helemaal
achter het standpunt van Gedeputeerde Staten.
10.b Meerjarenovereenkomst Reggae Lake (mondeling)
HL: toegevoegd later, geen informatie beschikbaar gesteld, geen inspraak mogelijk.
Weer zo’n typisch achterkamertjes gedoe bij het afsluiten van privaatrechtelijke contracten.
Het is onvoorstelbaar hoe koppig de burgemeesters vasthouden aan ondemocratische en
natuuronvriendelijke ontwikkelingen en onterechte bevoegdheden.
De uiteindelijke schuldigen aan het huidige gigantische stikstofcrisis zijn vooral de burgemeesters.