Het ene festival is het andere niet

 Vanuit Nellestein kreeg ik de volgende vraag: "Ik las dat de A10 in zes uur tijd was omgebouwd tot festivallocatie. Waarom moet het park bijvoorbeeld voor AOA 10 dagen dicht...?"


 
Ja, dat is een heel goede vraag. Het Gaasperpark gaat in feite meer dan 10 dagen, zelfs bijna twee weken dicht, in vorige jaren is dat soms langer geweest. Daarbij komt dat de grasvelden nog maanden nodig hebben om enigszins terug te groeien, zodat gedurende geheel die tijd de ligweiden in het Gaasperpark in feite ongeschikt zijn voor gewoon gebruik.

Waarom duren opbouw en afbouw in natuurgebieden en parken, met name het Gaasperpark, zo lang? Dat is in feite omdat het Gaasperpark niet geschikt is voor festivals, en dat daarvoor werkzaamheden verricht moeten worden om het park te beschermen, om stalen platen te leggen, ongewenste struiken te verwijderen (zoals dit jaar gebeurde langs de oever), een waterleiding aan te leggen, stroomvoorzieningen, aggregaten, dixies, bouwsels en tenten in de grond te installeren, enz. enz.

Dat het park niet geschikt is voor zwaar verkeer blijkt wel uit de lantaarnpaal die uit de grond gerukt is, een paar bruggetjes die weer door het zware verkeer een aantal cm uit het lood gedrukt zijn (nadat ze verleden jaar na Reggae Lake ook al hersteld moesten worden). De hekken moeten geplaatst worden om te verhinderen dan bezoekers niet onnodig in het groen gaan plassen, poepen, en ander ongewenst gedoe, of de planten en bomen vernielen.
Het kost ook meer moeite om afval uit het park te halen dan op een snelweg.
Dat gebeurt allemaal omdat het Gaasperpark in feite niet geschikt is voor festivals en daar volgens het bestemmingsplan/omgevingsplan ook niet voor bestemd is. Het Gaasperpark is een natuurgebied, dat behoort tot het NatuurNetwerk Nederland.

Elk jaar opnieuw zien we beschadiging van bruggen, bomen, parkmeubilair en lantaarnpalen door de zware mastodonten zoals er een te zien is op een van onderstaande foto's.

Het ligt aan de koppigheid van dit en voormalige besturen en vooral het college om toch voor het park schadelijke evenementen toe te staan. De verdichting neemt toe, en doordat de bodem zakt komen de bomen als het ware op een klein heuveltje te staan zodat ze bij stormweer makkelijk omver kunnen waaien. Zware vrachtwagens vernielen ook de takken van bomen.
Ook daarom vindt het huidige bestuur en college het voor de herinrichting nodig om brede ‘voet- en fietspaden’ aan te leggen geschikt voor zwaar verkeer; die samen nog breder zijn dan de ‘snelweg’ door het Vondelpark die enkel gebruikt wordt als snelle doorgangsweg voor fietsers. Door de drukte daar worden vrouwen ook steeds vaker lastig gevallen.
De verwachting is dat als barbecues meer toegestaan zouden worden in het Gaasperpark ook meer rotzooi en herrieschopperij zal ontstaan. Dat heet dan 'reuring' die goed zou zijn voor de stad. Het tegendeel is waar. Reuring is overlast, qua geluid, afval en verstoring van fauna en flora.