Rapport Ombudsman over evenementen

De Ombudsman Metropool Amsterdam heeft op 16 juni het onderzoeksrapport “Uit je dak: Leren van klachten over evenementenoverlast in Amsterdam" gepubliceerd.

 "Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van Amsterdammers met evenementenoverlast en hoe de gemeente hiermee omgaat. Amsterdammers ervaren overlast, vooral in de vorm van geluidsoverlast, verkeers- en parkeeroverlast, afval en beperkte toegang tot de openbare ruimte. De belangrijkste punten uit het onderzoek zijn:

    Informatievoorziening: Bewoners voelen zich vaak onvoldoende geïnformeerd over aankomende evenementen en de daarbij behorende overlast. Dit leidt tot frustratie en het gevoel dat hun belangen niet serieus worden genomen.

    Motivering van besluiten: Er is een gebrek aan duidelijke communicatie van de gemeente over de afwegingen en motiveringen bij het verlenen van vergunningen voor evenementen. Dit zorgt voor een gevoel van willekeur en onbegrip bij de bewoners.

    Betrokkenheid van bewoners: Bewoners kunnen meer betrokken worden bij de besluitvorming en evaluatie van evenementen. Goede voorbeelden tonen aan dat dit kan leiden tot minder klachten en een betere verstandhouding tussen de gemeente en bewoners.

    Handhaving en respons: Bewoners hebben het gevoel dat meldingen van overlast niet altijd adequaat worden opgepakt. De gemeente kan hier meer rekening mee houden in de evenementenplanning en zorgen voor duidelijkere communicatie over de capaciteit.

De ombudsman doet zes aanbevelingen om deze knelpunten aan te pakken, waaronder het verbeteren van de communicatie en het proactief betrekken van bewoners bij evenementen en de evaluatie daarvan."

Rapport Uit je dak: leren van klachten over evenementenoverlast in Amsterdam.

"Wat mag in redelijkheid van de gemeente worden verwacht?
Kort samengevat vindt de ombudsman dat Amsterdammers, als het gaat om evenementenoverlast, van de gemeente mogen verwachten dat zij:
a. zorgt voor adequate informatieverstrekking;
b. haar besluiten en handelen goed motiveert;
c. zich betrokken en oplossingsgericht opstelt; en tot slot
d. transparant en betrouwbaar is.
Dit onderzoek toont echter aan dat informatieverstrekking soms tekort schiet, besluiten beter gemotiveerd kunnen worden, en bewoners nog niet altijd goed betrokken worden."